Czy Terapia Integracji Sensorycznej jest potrzebna Twojemu dziecku?

Potrzebę zdiagnozowania dziecka w kierunku procesów integracji sensorycznej może doradzić Państwu nauczyciel, psycholog szkolny czy opiekun w przedszkolu dziecka. Mogą Państwo tez sami uważnie obserwować zachowanie swojego syna lub córki i na podstawie tych obserwacji określić czy dziecko przejawia jakiekolwiek objawy zaburzonej integracji sensorycznej.

Poniżej podajemy kilkanaście charakterystycznych objawów zaburzeń integracji sensorycznej. Jeśli zaobserwują Państwo u swojego dziecka kilka lub większość z opisanych zachowań utrzymujących się prze dłuższy czas wtedy warto spotkać się z Terapeutą Integracji Sensorycznej.

Czy Twoje dziecko:

  • Zbyt lekko lub zbyt mocno ściska przedmioty
  • Słabo reaguje na ból
  • Nie lubi przytulania, całowania
  • Reaguje złością na mycie twarzy czy głowy
  • Nie lubi czesania i obcinania włosów
  • Bardzo denerwują go metki w ubraniach
  • Ma kłopoty z równowagą i koordynacją ruchową
  • Często się potyka się, przewraca, jest niezgrabne ruchowo
  • Preferuje zabawy w przepychanie, łapanie, często „rzuca się” na inne dzieci
  • Nie lubi zabaw manualnych- ma kłopoty z wycinaniem, wyklejaniem, rysowaniem
  • Nie lubi chodzić boso lub chodzi na palcach
  • Ma trudności z koncentracją gdy w tle słychać dźwięki np. radio, rozmowy rodziców
  • Preferuje tylko pewne typy jedzenia- poza ulubionymi smakami i zapachami odmawia jedzenia innych rzeczy

Metoda terapii integracji sensorycznej jest również wykorzystywana w pracy z dziećmi:

  • autystycznymi
  • z mózgowym porażeniem dziecięcym
  • z ADHD czy ADD
  • niedowidzącymi i niedosłyszącymi
  • z trudnościami szkolnymi, jak np. dysleksja, dysgrafia, dysortografia, problemy z koncentracją uwagi
  • które cierpią na schorzenia genetyczne, np. zespół Downa, Reta, Turnera i inne