Przykłady zabaw

Przykłady zabaw, które wspmagają rozwój sensoryczno – motoryczny dziecka:

„Dotykaczki”
– zgromadź różnorodne faktury np. frotte, futerko, szczoteczka do paznokci, myjki, druciaki kuchenne, welur, zamsz, skóra, drewniany klocek, kolczaste piłeczki, walce itp.,
– pozwól dziecku samodzielnie poznawać kolejne „dotykaczki”, zwracaj uwagę na które z nich reaguje zadowoleniem, a które sprawiają mu dyskomfort,
– masuj ciało, ręce dziecka akceptowanymi przez niego fakturami.

„Zgadywanki dotykowe”
– Rodzic dotyka rąk dziecka (przy zasłoniętych oczach) daną „dotykaczką”, dziecko zgaduje, a następnie zmiana ról.

„Fakturowe ścieżki”
– zgromadź 4-5 niepotrzebne powłoczki od małych poduszek ( tzw. „jaśków”),
– wypełnij powłoczki np. ryżem, grochem, kasztanami, guzikami, rozdrobnionym styropianem,
– spacerujcie razem, początkowo w butach, skarpetkach a na końcu gołymi stopami po ścieżce fakturowej.

„Zapachy”
– zgromadź słoiczki po koncentratach pomidorowych lub pojemniki z jajek niespodzianek,
– do pojemniczków włóż waciki nawilżone np. aromatami do ciast, perfumami, olejkiem lawendowym, wsyp trochę mielonej kawy, dżemu truskawkowego itp.,
– wąchajcie wspólnie zapachy i próbujcie zgadywać jaki to zapach.

„Smaki”
– zgromadź 4 pary pojemniczków, z którym każda jest wypełniona płynem o danym smaku: słodkim (np. sokiem malinowym), kwaśnym ( np. sokiem z cytryny), słonym ( np. posoloną wodą), gorzkim ( np. olejkiem migdałowym używanym do ciasta), małe łyżeczki, wodę do popijania,
– niech dziecko smakuję płyn i próbuje określić jego smak, możecie robić to razem przed lustrem, dodatkowo robiąc śmieszne minki.

„Dźwiękotki”
– zgromadź pojemniki z jajek niespodzianek,
– nasyp do każdego z nich różne materiały: ziarenka ryżu, fasoli, tic-taki, monety, cukier, piasek, kamyki,
– Rodzic wybiera pojemnik podaje dźwięk dla dziecka, ono następnie szuka tego samego, następuje zamiana ról.

„Garnki, patelnie, słoiki, puszki, butelki”
– muzykowanie na dostępnych w kuchni ( i nie tylko) instrumentach,
– Rodzic może wystukiwać rytm a dziecko powtarza za nim.

Piłka rehabilitacyjna
– potocz piłkę do dziecka, pozwól, żeby ją odepchnęło do Ciebie,
– posadź dziecko na piłce i przechylaj piłkę na boki, do tyłu, do przodu, bądź w kontakcie wzrokowym z dzieckiem, możesz udawać, że dziecko jest na statku i nadszedł sztorm,
– połóż dziecko na piłce na brzuchu, przetocz je do przodu, zachęcając aby odepchnęło się rękoma.

Tor przeszkód
– zgromadź wałki, duże poduszki, obręcze (np. hula-hop), krzesła, linę, duże klocki i zbuduj tor przeszkód, na którego końcu znajduje się ukryty skarb (np. ulubiona zabawka),
– możesz zademonstrować dziecku jak go pokonać lub niech samo próbuje wymyśleć sekretną drogę do skarbu,
– inną formą zabawy może być dostarczenie dziecku niezbędnych elementów do budowania toru i dziecko samo musi ułożyć drogę do skarbu,

Życzę udanej zabawy!